Alla helgon går bus eller godis

Halloween plus Allhelgona är lika med 2.
   Fel! Fel, fel, fel, fel. (Perfekt imitation av Brasse) För att det här ska stämma så måste Halloween och Allhelgona vara samma sak. Vilket det inte är.
   Lyckligtvis så har skolorna tagit itu med saken och på de allra flesta ställen så utbildas ungarna i vad som är vad, varför man firar det, och vilken av dagarna det är som man ska tigga godis. Och så slänger man in i samma veva att för mycket godis leder till löständer och diabetes när man blir äldre.
   När jag var liten (1996-2003) såg jag ingen skillnad alls på de två högtiderna. Jag uppfattade det som att man fick tigga godis på båda dagarna och var väldigt lycklig med den förklaringen och vägrade acceptera någon annan.
   Nu förtiden tigger jag inte godis längre. Faktum är att jag slutade med det för sisådär 10 år sen. Dock inte för att jag har blivit vuxen (vilket enligt min åsikt är en folksjukdom som jag helhjärtat försöker undvika) däremot blir det inte en särskilt imponerande godisskörd när man går bus eller godis där jag bor. Vi har nämligen bara ungefär tre grannar.
   Jag och syrran gick bus eller godis en enda gång till dem. De första grannarna var ett snällt par som brukade bjuda på saft och kakor när man hämtade posten åt dem. Men de var inte hemma. Den andra grannen var en mystisk gubbe som hette Orvar. Pappa hade berättat att han var dödgrävare och dessutom hade han skrämt slag på mig när jag kikat in genom hans vardagsrumfönster en gång. Så honom hoppade vi över. Den tredje grannen räknas egentligen som två. Det var en gammal dam och hennes son som bodde i ett varsitt hus mitt emot varandra. Damen fick man bara äpplen av och sonen var jägare och ville inte ge oss godis, däremot ville han ha bus. "Skyll sig själv" tänkte vi och tog ett av damens äpplen och skar ut ett pumpaansikte i det. Sen spetsade vi den på en pinne och ställde den i en tomflaska vi hittade. Inte mycket till bus, det sade han själv också efteråt. Men man kan väl tänka att det var det som var buset. Han ville ha bus, men så fick han inget. Ha, ha! Ja... Typ...
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0