Inspiratör hittad död

I onsdags förra veckan den12/11 hittades Mitch Mitchell död i sitt hotellrum. Mitch spelade bl.a. med Jimi Hendrix och dennes basist Noel Redding. Alla tre är nu döda, och att spela deras skivor känns för närvarande inte på samma sätt. Men Mitchs bortgång har påmint om att han var en fantastisk trummis. Han spelade på bra låtar som "Purple Haze", "Voodo Child", "Fire", "All Along The Watchtower" och "Foxey Lady" för att nämna några.


När jag var mindre lyssnade jag mycket på Jimi Hendrix och Mitchs trumspel. Jag försökte spela som Mitch och nu när han är död kommer mycket tillbaka. Jag förstår mig på musik lite bättre nu. För Mitch var teknisk, men inte lika teknisk som andra idoler som Virgil Donati och Jojo Mayer, men hans "sound" var fantastiskt. Och det är, om ändå bara en liten anledning till att han betyder så mycket. "Soundet" var speciellt och har gett många musiker världen över inspiration.


Marcus Olsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0