Krönika om Kristendom

Kristendomen är ett ganska omstritt ämne. Vissa känner ett hat så fort det kommer på tal och gormar om jävla Jehovas, homofober, Kristdemokraterna och annat som man kan störa sig på. Min farfar hör nog förmodligen till den skaran som har en relativt negativ syn på ämnet i fråga. Åtminstone tror jag det, då det enda jag egentligen hört honom säga om det är (läs detta med grovt Växbomål) "Den där Jesus var allt en jävla huligan. Och jag ger mig fan på att han var bög också..."

   Men bara för att min farfar kanske inte är den mest gudfruktige mannen i världen så betyder ju inte det att det inte finns folk som faktiskt har respekt för Bibeln. Och jag har i min tur respekt för dem. Även om jag inte är så förtjust i kyrkan, och oftast tycker att den är lite störande med det löjliga motståndet mot homoäktenskap t.ex. och deras tvivelaktiga handlingar i historien. Fast jag skulle ändå aldrig gå så långt som att påstå att jag hatar kristendomen. Tänker man efter så är ju flera av våra lagar delvis baserade på bibelns tio budord, och om alla var kristna skulle det förmodligen vara bra mycket fredligare i världen.     

   Jag har kommit fram till att det är lite som att hata Bamse. Många gånger har jag hört folk utrycka sitt missnöje och hat mot den blåluvade nallen som är så fjolligt snäll, men hur kan man hata någon som är emot mobbing, skyddar miljön, och hjälper folk?

  För mig kommer bibeln alltid ha samma status som en lång äventyrsberättelse som jag förmodligen aldrig kommer att kunna uppmana tillräckligt med tid och energi för att läsa. Lite som Sagan om Ringen. (Jesus kanske i själva verket var en alv?)

   Nej, om det finns en Gud så får han ursäkta om jag tar Bibeln med en nypa salt. Eller snarare begraver nämnda bok i en blylåda full med vägsalt och gräver ner den under en sten i skogen. Det skulle vara trevligt om Gud finns. Absolut. Men jag har bara svårt att tro på det när det enda som bevisar att han finns, är en bok skriven av människor.


// Mimmi Arvidsson
  


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller inte alls med om jämförelsen med Kristendomen och Bamse, för kristendomen är KNAPPAST så snäll. Och världen skulle knappast vara fredligare.

2009-01-26 @ 10:51:44
Postat av: M.A

Nåja... Att använda humor inom ett sånt här ämne kanske var en aning obetänksamt av mig.

Och det där sista kan jag bara försvara mig med att jag inte kan räkna ut hur det INTE skulle bli fredligare i världen om alla följde en tro som säger att det är fel att döda sin nästa.

(Vilket är en av mycket få saker som jag tycker att Bibeln har ganska rätt i)

2009-01-26 @ 11:10:00
Postat av: Dix

Svea Rikes Lagbok må ha formats efter de 10 budorden men till skillnad från andra länder runt om i världen så utvecklas vår lagbok hela tiden.



Den växer med samhället och inte som t.ex. USA:s fortfarande är kvar på 1800-talet när man skapade USA:s grundlagar.



Sverige utvecklas och det gör Moder Svea också. Så säg inte att lagboken är skriven efter Bibeln för det har vi lämnat och nu bygger Svea Rikes Lagbok på sunt förnuft och civiliserade tankar.



Dix

2009-02-04 @ 14:02:12
URL: http://www.regeringen.se/
Postat av: M.A

Dix: Jag skrev inte att Svea Rikes lagbok är skriven efter bibeln.

Jag skrev att de "flesta" av våra lagar är "delvis" BASERADE på bibelns TIO BUDORD.

(Som t.ex. "Du skall icke döda" och "Du skall icke själa".)



Det förstår du väl att jag inte på allvar jämför den svenska lagboken på 5 kg med tio meningar från bibeln...?





Och jag ber på för hand om ursäkt till alla andra som läser den här krönikan och känner sig kränkta eller så. Allt är bara knepiga funderingar och fantasier hämtade från mitt huvud.

Inget personligt alls.

2009-02-05 @ 12:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0