Tågluff

Alla har väl hört det där om att man ska se världen

innan man dör. Självklart ingår en massa andra

storslagna äventyr i listan över "saker att göra innan man dör",

 men av någon anledning väger just resande väldigt tungt.


Innan den här sommaren hade jag endast upplevt Sveriges

tråkiga charm med undantag för någon finlandsfärja.

Nu kan jag med stolthet säga att jag sovit under en bänk

på Berlins tågstation, sjungit i en park i Prag, gått vilse i

Bukarest och besökt Draculas slott i Bran.


Med livet i en ryggsäck gav jag och min vän oss ut

i Östeuropa i två veckor fyllda med livsupplevelser.

Jag tror att det är viktigt för människan att röra på sig.

Att vidga sina vyer för att släppa vardagliga bekymmer, få nya idéer och känna att världen är lite närmare än vad den tror.


Det som är bäst med att välja tåg istället för flyg är

att en stor del av upplevelsen blir allt man ser ifrån tåg-

fönstret. Kameran gick varm och varje dag erbjöd något

nytt. Det gick inte en dag under de där två veckorna då

jag inte var överrumplad av all inspiration som jag fick och

alla upplevelser och utmaningar som vi hade. En sådan enkel

sak som att lyfta på häcken och åka någonstans har lämnat stort intryck på min syn på framtiden, min syn på vad jag själv kan åstadkomma, och sist men inte minst så har det

lärt mig att uppskatta Sveriges tråkiga charm.


Sabina Mårdenkrans


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0