Karin Öst, konstnär och bildlärare

Som liten ville hon bli som Astrid Lindgren fast rita sina teckningar själv, men för närvarande är läraryrket mer lockande än konstnärslivet. Konstnären Karin Öst berättar om sitt jobb, både som Staffans nya bildlärare och som utbildad konstnär.

  

Efter att estetprogrammets bildlärare, Anna Karlsson, kommit in på en konstskola i Umeå så har skolan fått ett nytt tillskott till lärarkåren i form av Karin Öst som har fått ta över tjänsten så länge.

    På grund av en envis lunginflammation så har tyvärr Karin varit sjukskriven från skolan den senaste veckan, så det är med glädje jag äntligen kan slå mig ner och intervjua henne efter hennes lektion i formgivning.

    Karin Öst är 33 år, har man och två barn, och bor i Marmaverken/Marmaskogen. Förutom konstnär så berättar Karin att hon även har jobbat som illustratör och garderobiär på Grand Hotel, men det hon verkligen ville arbeta med har stått klart för henne redan som liten.

•-         Jag har alltid velat rita. Jag kommer ihåg att när jag var sådär 8 år så ville jag bli precis som Astrid Lindgren, fast rita mina egna bilder.


Karin berättar också att hon nu i efterhand har hon tänkt att det även skulle vara roligt att jobba som trädgårdsmästare eller kanske kock, men det är som sagt i efterhand.

    Vid frågan om vad hon tänker på eller har för tema när hon arbetar med nya konstföremål så svarar hon att hon aldrig bara griper saker ur luften.

•-         Jag kan bara måla sånt som går runt i huvudet på mig.


Hon brukar bland annat hämta inspiration från vardagen, som från när hon var mammaledig, eller när hon jobbade i Stockholm och hade hemlängtan.

    Men nu jobbar hon som Bildlärare på Staffangymnasiet, och trivs än så länge med det. Även om hon ibland tycker att de vuxna kan vara lite tröga och eleverna lite tvärtemot så tycker hon fortfarande att det är jätteroligt att jobba här

•-         Det lustiga är att jag först sökte som medialärare, men så blev det så här istället.


•-         Vad hoppas du på i framtiden då?

•-         Jag vet inte riktigt, jag jobbar ju bara det här året medan Anna är på konstskola. Vi får se, men jag skulle gärna vilja fortsätta vara lärare. Just nu tycker jag att det är roligare att vara lärare än konstnär.



//My Arvidsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0