December - en ljuv månad



Hösten är deprimerande. Oktober och november är gråa och regniga, sommaren är för länge sedan slut. Januari och februari är också deprimerande. Då vill man ha vår, men värmen känns långt borta. Men mitt i allt det här finns december, och det känns glatt. När jag tänker på december månad tänker jag mig vita och röda färger, jul och jullov. Att december finns är väldigt tursamt för det känns som att det piggar upp mitt i allt nedstämt.


Vad exakt som betyder så mycket för mig vid jul vet jag inte, det går inte att sätta fingret på. Men alltsammans gör december till en bra månad. Färgerna röd och vit är två motsatser till höstens gråa färg och januaris och februaris hårda, ångestrelaterade svarta färg. Lov är ju alltid härligt men det är ändå ledsamt med höstlov, eftersom det då är höst. Sportlovet ligger lite för tidigt för att den härliga våren ska vara kommen och det innehåller inget firande som jul och påsk gör. Påsklovet är underbart men alltid mycket kortare än jullovet. Jag borde älska påsklov nu när jag tänker efter, men jag har aldrig riktigt reagerat på det. Det är bara sommarlovet som är bättre än jullovet. Ändå är det vår under påsklovet och man firar påsk så det finns inget deprimerande över påsklovet heller.


Julklapparna börjar bli lite mer deprimerande. När man var liten fick man en jättekul brandbil, men nu har jag önskat mig en rakapparat. Jag brukar tänka att jag kanske ska önska mig en brandbil till jul, men det skulle bara inte vara samma sak längre, inte lika kul som när jag var liten. Jag tycker inte att det är något speciellt med att åka ner till mormor och morfar på julafton. Det har slagit mig att de bor ju ändå på samma gata som mig och jag är där nästan varje dag ändå. Julmaten är viktig men Sibylla är minst lika gott. Kalle anka har jag sett sjutton gånger på julafton så jag känner mig lite uttråkad av det. Nu har jag för länge sedan också förstått att julpyntet inte är godis och allt som är godis kan jag inte äta för det gör mig fet. Små barn bryr sig inte om att goda saker är dåligt att äta, de äter ändå.


December är ändå en väldigt mysig månad, och vilken månad som är bäst av juni och december går inte att avgöra.


Marcus O


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0